Sexual and reproductive health between male and female high school students: a descriptive study.

Autores/as

  • MARÍA ELENA URDIALES-IBARRA Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
  • MARÍA GUADALUPE VILLARREAL-TREVIÑO Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
  • GLORIA YAMILET RIVERA-PEÑA Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
  • CLAUDIA CASTRO-CAMPOS Universidad Autónoma de Nuevo León, México.
  • ARIADNA STEPHANIE GARCÍA-MORENO Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

Palabras clave:

education, reproductive health, sexuality

Resumen

To guarantee that adolescents have access to sexual and reproductive health, it is required to have effective information that allows them to exercise their sexual rights in a free and responsible way. The objective of the present study is to compare the level of perceived knowledge that male and female high school students possess about sexual and reproductive health. Methods: A transversal non-experimental convenience-sampling study was designed with 125 male and 184 female students between the ages of 14 and 15 years. The implemented instrument consists of 60 items evaluated in four dimensions in a Likert-type scale, with an internal consistency reliability that varies in every dimension between α=.641 to α=.842, the way of evaluating this instrument is by how much assurance the participants have about their responses. The data were analysed through contingency tables by using Pearson’s non-parametric chi-square test. Results: The obtained results reveal that there is no association between the variables of the study, identifying lack of awareness in both male and female students in sexual and reproductive health content. Conclusions: Incorporation of variables in future studies such as active sexual life and gender perspective are discussed, in addition to emphasizing the importance of sexual education in the school-family binomial.

Biografía del autor/a

MARÍA ELENA URDIALES-IBARRA, Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

Profesora de tiempo completo de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Experta en el área de la evaluación educativa. Forma parte de organismos de acreditaciones nacionales e internacionales. Formadora de talento humano en el área de investigación educativa. Forma parte del cuerpo académico de Ciencia Cognitiva.

MARÍA GUADALUPE VILLARREAL-TREVIÑO, Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

Profesor Investigador de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Miembro del Laboratorio de Ciencia Cognitiva y del Cuerpo académico de Ciencia Cognitiva. Distinguida investigadora quien ha recibido distinciones en el área del desarrollo docente. Cuenta con perfil PRODEP.

GLORIA YAMILET RIVERA-PEÑA, Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

Estudiante del tercer año de la Licenciatura en Psicología. Forma parte del Programa Institucional de Talentos Universitarios de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Voluntaria en el Laboratorio de Ciencia Cognitiva de la Facultad de Psicología.

CLAUDIA CASTRO-CAMPOS, Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

Profesora investigadora, líder del cuerpo académico de Ciencia Cognitiva, coordinadora del Doctorado en psicología.

ARIADNA STEPHANIE GARCÍA-MORENO, Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

Psicóloga egresado de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Su área de experiencia es la docencia. Actualmente es profesora de la UANL en donde ha continuado su formación. Con Maestría en Docencia con Orientación en educación Media Superior  (2018-2020), y Doctorado en Educación en el Insituto de Proyectos Educativos de Monterrey.

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Publicado

2023-06-27